PENGGUNAAN ICT DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
MATEMATIK DI KALANGAN GURU-GURU PELATIH UTM
Noor Azlan Ahmad Zanzali & Noraziah Binti Kassim @ Aziz
Fakulti Pendidikan,
Universiti Teknologi Malaysia
ABSTRAK:
Technology
Universiti Teknologi Malaysia (UTM). Tiga aspek telah dikaji bagi menjawab persoalan kajian iaitu
kelebihan menggunakan ICT dalam P&P Matematik, kelemahan penggunaan ICT dalam P&P Matematik
dan masalah-masalah yang dihadapi oleh guru pelatih UTM dalam menggunakan ICT dalam P&P
Matematik. Sampel kajian terdiri daripada lima orang guru pelatih UTM yang menjalani latihan mengajar
di sekolah-sekolah berhampiran. Kajian ini menggunakan dua teknik tinjauan iaitu temubual dan cerapan
terhadap guru pelatih. Analisis data dilakukan dengan menggunakan analisis kualitatif. Dapatan kajian
mendapati guru-guru pelatih kurang meggunakan ICT dalam P&P Matematik. Ini adalah disebabkan oleh
faktor-faktor luaran seperti kemudahan ICT yang tidak sempurna dan ketidaksesuaian isi pengajaran yang
telah tersedia. Beberapa usul telah dikemukakan kepada pihak yang terlibat iaitu tenaga mahir, guru
pelatih dan pihak sekolah bagi memantapkan lagi penggunaan ICT dalam P&P Matematik.
Kajian ini dijalankan bertujuan untuk meninjau penggunaan Information Communication(ICT) dalam pengajaran dan pembelajaran (P&P) Matematik di kalangan guru pelatihABSTRACT:
The purpose of this research is to study the use of Information Communication Technology(
studied to answer the questions of this research. The aspects are the advantages uses of the ICT in
Mathematics’ teaching and learning, the disadvantages uses of the ICT in Mathematics’ teaching and
learning and the problems in the use of ICT in Mathematics’ teaching and learning. This research samples
consist of five trainee teachers who are teaching in nearby schools. There were two technique used for
this research: observations and interviews. The research shows that the trainee teachers do not frequently
using ICT in their teaching and learning of Mathematics. This is because of the external factors such as
lack of ICT’s facilities and contents of learning are not suitable for the learning session. A few
suggestions are given to the expertise, trainee teachers and school to further consolidate the use of ICT in
teaching and Learning of Mathematics.
ICT) in Mathematics teaching and learning processes among the trainee teachers. Three aspects were
No comments:
Post a Comment